PRESEDINTELE PARTIZAN

Se discuta mult in aceste zile de campanie despre implicarea politica a presedintelui. E o prostie sa ne imaginam ca intr-o republica semiprezidentiala in care presedintele ales de popor si care a facut parte dintr-un partid, va deveni odata cu depunerea juramantului, independent, mai ales ca alegerea lui s-a facut (in mare masura) pornind tot de la faptul ca apartine unui anumit partid (coalitie). Presedintele nu este monarh constitutional sa fie mai presus de partide, nu este ales pe viata, el imbratiseaza o doctrina pe care cauta s-o scoata in evidenta si din functia suprema in stat pe care o detine. Asa au facut din 1990 si ceilalti doi oameni din fruntea statului. In fond presedintele poate la un moment dat sa fie “pe val” si atunci influenta politica asupra oamenilor pe care-i sustine sa fie benefica pentru ei, dar poate sa aiba si o cota mica de popularitate la un moment dat si rezultatul sa fie contrariu.

Intrebarea (retorica) pe care mi-o pun este in ce masura acest comportament e sau nu in regula. Atat timp cat promovarea politicii respective ajuta la rezolvarea unor probleme sociale si economice importante pentru tara, cred ca totul este cat se poate de benefic. Bineinteles trebuie respectate legile referitoare la alegeri (locale sau parlamentare) cat si cele referitoare la “fisa postului” presedintelui. In acest sens nu poti aparea ca presedinte pe afisele electoarale ale unui partid (vezi afisele Iliescu-Nastase la alegerile prezindentiale din 2004) sau nu poti fi invitat ca presedinte in emisiuni electorale impreuna cu candidatii pe care-i susti) etc.

Presedintele Basescu desi s-a aflat de cateva ori la limita acestor “reguli”, n-a incalcat totusi legea. Acest lucru au spus-o juristii, dar si Curtea Constitutionala.

Oricum niste reglementari mai clare, mai putin ambiguui se cer neaparat atat in Constitutie cat si in unele legi organice care prevad elemente de organizare a institutiilor supreme in stat.

In tari cu democratie avansata aceste lucruri au fost depasite, iar in republici precum Franta (prezidentiala) sau SUA (presedintele joaca rol de sef al executivului) sefii de stat sunt puternic implicati in politica. In republici parlamentare, seful statului are rol reprezentativ si intr-adevar nu face parte din jocul politic, este un fel de monarh constitutional. Poate ca in una-doua legislatii ar trebui sa se dezbata si in Romania, in mod serios, fara patimi si interese pur politicianiste, cu societatea civila si fortele politice problema schimbarii formei de guvernamant in folosul unei democratii mai profunde.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: